چه غذاهایی را در ظروف مسی طبخ کنیم و چه غذاهایی را در ظروف مسی طبخ نکنیم؟

سیطره وجود مس در ظروف آشپزی ما ایرانی‌ها گذشته‌ای بسیار غنی دارد. استفاده از ظروف مسی و تمامی وسایل تزیینی مسی، در فرهنگ و تمدن ما ایرانی‌ها ریشه دارد.

شهرهای زیادی در ایران به کار ساخت ظروف مسی می‌پردازند که حتی می‌توان از این ظروف به عنوان یکی از مهم‌ترین صنایع دستی شهر یزد نام برد.

ظروف مسی

از این ظروف برای پخت مواد غذایی، سرو غذا و همچنین ظروف تزیینی استفاده می‌شود. از دیرباز نیز، مس به‌عنوان یکی از المان‌های حتمی در جهاز عروس محسوب می‌شد. زیرا هم قیمت ظروف مسی گران‌ بوده و هم به سبب رنگ زیبا بسیار چشم‌نواز است.

در همان قدیم نیز برای پخت‌وپز و حتی سرو مواد غذایی با ظروف مسی ممنوعیت‌هایی وجود داشت. به همین علت است که بحث قلع اندود کردن ظروف مسی، از دیرباز بسیار مهم و ضروری تلقی می‌گردد.

چه غذاهایی را در ظروف مسی طبخ کنیم

چه غذاهایی را نباید در ظروف مسی طبخ نمود؟

مس یکی از فلزاتی است که وجود آن برای بدن انسان مهم بوده، به همین منظور گاهی پزشکان و طبیبان در طب سنتی طبخ غذا در ظروف مسی را پیشنهاد می‌کنند.

در ادامه فهرستی از مواد غذایی که نمی‌توان در ظروف مسی طبخ نمود را ارائه می‌دهیم:

گوشت

ار آنجاکه گوشت در داخل بافت‌های خود چربی اشباع دارد، به همین منظور نباید گوشت را در ظروف مسی طبخ، سرو و نگهداری نمود.

چرا که چربی اشباع موجود در گوشت به‌ سرعت توسط مس اکسیدشده، و مضرات جبران‌ناپذیری را در استفاده طولانی‌ مدت در بدن انسان برجای خواهد نهاد.

گوجه‌فرنگی

همواره برای تمیز کردن سطح بیرونی مس از گوجه‌فرنگی و یا رب استفاده می‌شود. این به معنای واکنش سریع گوجه‌فرنگی با فلز مس است.

هر ماده غذایی که با مس واکنش نشان داده و اکسید شود را نمی‌توان در ظروف مسی طبخ، سرو و یا نگهداری نمود.

 

بخوانید؛ ظروف مسی و راهنمای خرید ظروف‌ پرطرفدار مس

 

سبزی‌ها با رنگ‌های تیره

سبزی‌ها با رنگ‌های تیره مانند اسفناج را نمی‌توان در ظروف مسی طبخ نمود.

چراکه این نوع سبزی‌ها به علت دارا بودن آهن بالا، سریع با مس واکنش نشان می‌دهند و با عمل اکسیداسیون، ارزش غذایی به‌شدت کاهش خواهد یافت.

غذاهای دریایی

تمامی ما میدانیم که غذاهای دریایی منبع بسیار مغذی از جیوه و مس هستند.

اما اگر بخواهیم این مواد غذایی را در ظروف مسی طبخ کنیم، مطمئناً با اکسید شدن آن‌ها، ابتدا ارزش غذایی را کاهش داده و سپس باعث ورود سموم خطرناک به بدن خواهیم شد.

نوشیدنی‌های طعم دار اعم از شربت‌ها

فلز مس با طعم دنده‌های شیرین مانند شکر به سرعت واکنش نشان می‌دهد.

پس از نوشیدن شربت زعفرانی، نعنا، سکنجبین و دیگر شربت‌های شیرین در ظروف مسی اکیداً خودداری کنید.

غذاهای شیرین

از طبخ غذاهایی که در آن شکر به کار می‌رود مانند شیرین‌پلو و یا درست کردن زرشک و شکر به همراه زعفران بر روی حرارت در ظروف مسی خودداری کنید.

غذاهای ترش

اگر مواد غذایی قابل طبخ در ظروف مسی را می‌شناسید، هیچ‌گاه به‌عنوان چاشنی از لیمو و تمامی ادویه‌جات ترش در ظروف مسی بر روی حرارت استفاده نکنید.

ممکن است اشتباهاً این اتفاق رخ داده باشد، شما خواهید دید که رنگ ظروف مسی در مقابل استفاده از لیمو و دیگر ادویه‌جات ترش سیاه می‌شود.

این تغییر رنگ نشان از اکسید شدن مس و ورود مواد مضر به بدن انسان را دارد.

مواد غذایی که طعمی تلخ دارند

اگر از طعم تلخ لیموعمانی استفاده‌شده در خورش خود مطمئن نیستید، هیچ‌گاه آن را در ظروف مسی امتحان نکنید.

غذاهای چرب

در دنیای مدرن امروز، گاهی برخی از رستوران‌ها و کافه‌ها سعی دارند که با نحوه متفاوتی از سرو غذا، رضایت مشتری را جلب کنند. یکی از انتخاب‌های پرطرفدار برای این امر، استفاده از ظروف مسی است.

بیشتر غذاهای سنتی مانند آبگوشت و یا انواع کباب‌ها در این ظروف پخته و سرو می‌شوند. نکته قابل‌توجه در برابر زیبایی بصری، رعایت نکردن نکات ضروری در هنگام استفاده از ظروف مسی است. به همین منظور بهتر است ظروف مورد استفاده یا به خوبی قلع اندود شده و یا کنار گذاشته شوند.

شیر

آنزیم‌ها و پروتئین‌های موجود در شیر به سرعت بالا با مس واکنش نشان می‌دهند. به همین منظور برای گرم کردن و حتی سرو شیر از ظروف مسی استفاده نکنید. همچنین پزشکان تأکید دارند که از نگهداری مواد غذایی در ظروف مسی نیز اکیداً خودداری شود.

به عنوان مثال از نگهداری غذاهای باقی‌مانده در هر وعده غذایی مانند: خورش، برنج، سالاد در ظروف مسی اکیداً خودداری کنید. به خصوص سالادهای مورد استفاده در فصل تابستان که چاشنی اصلی آن‌ها آب‌لیمو و یا آب‌غوره هستند.