تاریخچه استفاده از ظروف مسی

تاریخچه استفاده از ظروف مسی به گذشته‌های دور برمیگردد. انسان‌ها پس‌ از استفاده از سنگ، به فلزات مختلف نیازمند شدند. یکی از فلزاتی که به صورت خالص در طبیعت وجود داشت و‌ جزو اولین فلزاتی بود که کشف شد، مس بود. از آن پس مس به دلیل درخشندگی و خواصی که داشت به مرور زمان بیشتر از قبل در زندگی انسان‌ها وارد شد.

در این بخش از مقالات یزد ممنتو درباره تاریخچه یکی از فلزات بسیار مورد استفاده در زندگی انسان‌ها صحبت می‌کنیم. اگر به ظروف و وسایل تزئینی مسی علاقه‌مند هستید، با ادامه این مطلب، همراه ما باشید.

تاریخچه استفاده از ظروف مسی

مس قبل از میلاد:

همانطور که گفتیم، مس فلزی است که جزو اولین اکتشافات بشر محسوب می‌شود. در واقع مس پس از طلا ابتدایی ترین فلزی‌ست که کشف شده.

جالب است بدانید که، از ابتدایی‌ترین تمدن‌هایی که هنگام ساختن ابزار‌آلات مختلف از فلز مس استفاده کرد، ایران زمین بود. شواهد مختلفی وجود دارد که نشان می‌دهد ایرانیان در این زمینه پیشرو سایر تمدن‌ها بودند. آثار مسی مختلف در هزاران سال قبل از میلاد در تپه سیلک، تل ابلیس و تپه زاغه مشاهده شده.

باید بگوییم که به احتمال زیاد اولین آثار مس کشف شده در تپه زاغه، که مکانی واقع شده در قزوین، از سالهای بسیار طولانی قبل از میلاد مسیح وجود داشته.

از دیگر تمدن‌هایی که می‌توان گفت مس را در هزاران سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار می‌دادند، مصریان بودند.

باستان‌شناسان، سامانه لوله‌کشی مسی را در یکی از اهرام ثلاثه یافته‌اند که‌ می‌توان با وجود آن نتیجه گرفت که قدمت استفاده از مس در مصر هم بسیار طولانی است.

علاوه بر این، باید بگوییم که در آن زمان، مصریان با اضافه کردن قلع به فلز مس، آلیاژ‌های برنزی می‌ساختند و سپس با توجه به قالب‌گیری آسان‌تر آن، توانستند وسایل بیشتری را با کمک مس بسازند.

در سال‌های بعد، پس اینکه ذوب مس و استفاده از آن بین انسان‌ها رواج پیدا کرد، ریخته‌گری به عنوان شغل ثابت و فعالیتی پر طرفدار تبدیل شد‌.