چطور ظروف مسی اصل را تشخیص دهیم؟

همه‌‌ ما در خانه‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان ظروف مسی قدیمی را دیده‌ایم. خوشبختانه امروزه ظروف مسی دوباره جای خود را در خانه‌های ایرانی پیدا کرده. و در خانه‌ی نسل‌های جوان هم ظروف مسی را می‌بینیم.

ظروف مسی از خانه‌های ایرانی جدا نشدنی می‌باشد. این ظرف‌ها به نوعی نشانگر اصالت و فرهنگ ایرانی‌ها است.

اگر می‌خواهید ویژگی‌ ظروف مسی را بدانید و اینکه چگونه ظروف مسی اصل را تشخیص دهید با ما همراه باشید.

چطور ظروف مسی اصل را تشخیص دهیم؟

تاریخچه ظروف مسی در جهان

استفاده از ظروف مسی به ده هزار سال پیش برمی‌گردد. هجده هزار سال قبل از میلاد مسیح، مس کشف شد. مس بعد از طلا، دومین فلز با اهمیت و پرکاربرد در زندگی بشر می‌باشد.

تاریخچه ظروف مسی در ایران

باستان‌شناسان اولین ظروف مسی را که در ایران کشف کرده‌اند، به پنج هزار سال قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد. صنعت مس و ظروف مسی در ایران، در دوره‌های صفویان و سلجوقیان به اوج خود رسید.

هم‌اکنون معادن مس زیادی در ایران فعالیت می‌کند، از جمله این معادن می‌توان به معدن مس سرچشمه، مس سونگون و مس میدوک اشاره کرد.

انواع ظروف مسی

برای اینکه بتوانید ظروف مسی اصل را تشخیص دهید، بهتر است که با انواع آن هم آشنا شوید. ظروف مسی در سه دسته‌ ماشینی، نیمه ماشینی و چکش‌کاری تقسیم شده.

ظروف مسی ماشینی

مسی ماشینی به وسیله دستگاه‌هایی مانند خم‌کاری و پرس ساخته می‌شوند. این ظروف بدون دخالت دست انسان ساخته می‌شوند. روی بدنه‌ این ظروف خط‌های افقی موازی دیده می‌شود.

ظروف مسی نیمه ماشینی

این دسته از ظروف مسی بین ظروف نیمه ماشینی و چکش‌کاری قرار دارد. ظروف مسی نیمه ماشینی، ابتدا توسط دستگاه‌های مخصوص شکل می‌گیرند و سپس توسط مسگران حرفه‌ای چکش‌کاری می‌شود.

ظروف مسی چکش‌کاری شده

نوع سوم ظروف مسی، ابتدا توسط دستگاه قالب‌گیری شده و در سایر مراحل ساخت توسط دست انسان چکش‌کاری می‌شوند. ظروف مسی چکش‌کاری به خاطر وقت، انرژی  که صرف ساخت آن‌ها می‌شود، و ظرافتی که دارند گران‌تر از سایر ظروف مسی هستند.

چگونه ظروف مسی اصل و باکیفیت را تشخیص دهیم؟

متاسفانه امروزه افراد سودجو و متقلبی هستند که مس‌های تقلبی را وارد بازار می‌کنند. مسگران قدیمی با فوت‌وفن‌های مخصوص ظروف مسی تقلبی را به راحتی تشخیص می‌دهند. راه‌های متفاوتی برای تشخیص دادن ظروف مسی اصل وجود دارد که در ادامه راهکارهای متفاوتی را برای شما توضیح می دهیم.

۱- تشخیص از روی رنگ‌ ظروف مسی

یکی از راحت‌ترین راه‌های تشخیص ظروف مسی اصل این است، که رنگ بدنه آن را بررسی کنید. ظروف مسی اصل به رنگ سرخ و بسیار درخشان هستند. اما ظروف مسی تقلبی، که آلیاژی از برنج و مس هستند، رنگ آنها زرد و درخششی ندارند.

برای اینکه بتوانید تشخیص دهید که فلز به کار رفته در ظروف مسی، مس یا برنج می‌باشد، ابتدا باید آن را به خوبی تمیز کنید، به طوری که هیچ آلودگی و رنگ اضافه‌ای روی آن‌ نباشد و بعد ظرف را زیر نور مستقیم خورشید نگه دارید.

اگر فلز، مس باشد زنگ قرمز متمایل به قهوه‌ای دارد اما اگر رنگ آن زرد یا نارنجی باشد، فلز آن ظرف برنج است.

 

بخوانید؛ چه غذاهایی را در ظروف مسی طبخ کنیم؟