پشتی سنتی در خانه‌های ایرانی

پشتی یکی از وسایل ضروری خانه‌های ایرانی در گذشته بود که در حدود ۵ الی ۱۰ سال گذشته این وسیله راحتی جزء اصلی‌ترین وسایل خانه‌های ایرانی به شمار می‌آمد.

ولی با گذشت زمان و مدرن شدن زندگی، پشتی‌ سنتی جای خود را به مبلمان دادند. به طور کلی دکوراسیون‌های داخلی خانه به دو گروه سنتی و مدرنیته نیز تقسیم می‌شوند.

در دکوراسیون‌های سنتی به جای مبلمان از پشتی‌های سنتی برای استراحت نیز استفاده می‌شود. تاریخچه این پشتی‌های سنتی به دوره هخامنشیان نیز بر می‌گردد.

از همین رو این پشتی‌های سنتی دارای قدمت زیادی می‌باشند.

 

بیشتر بخوانید: قطب نساجی ایران

مزیت‌های پشتی سنتی

مزیتی که پشتی‌های سنتی نسبت به مبلمان دارا می‌باشند، آن است که در هنگام استفاده از آن‌ها فضایی صمیمی‌تری در خانه شکل خواهد گرفت. چرا که فاصله‌ی کمی در بین افراد وجود دارد. ولی در هنگام استفاده از مبلمان فاصله‌ی زیادی با افراد نسبت به پشتی‌های سنتی خواهید داشت. چیدمان این پشتی‌ها با لحاف کرسی یکی از بهترین دکوراسیون‌های اصیل ایرانی را برای دوره همی به‌وجود میاورد.

و این باعث خواهد شد حتی دورهمی‌های صمیمانه یک خانواده به یک مجلس رسمی تبدیل شود. به طور کلی می‌توان گفت با استفاده از مبلمان در خانه‌ها دیگر آن فضای صمیمی که با استفاده از پشتی‌های سنتی ایجاد می‌شود را نخواهیم داشت. یکی دیگر از مزیت‌های پشتی‌های سنتی را می‌توان، حفظ انعطاف پذیری بدن دانست.

اگر شما از مبلمان استفاده می‌کنید می‌توانید با چندین حرکت کششی میزان انعطاف پذیری بدن خود را بسنجید. بعد از انجام حرکات کششی خواهید فهمید که تا چه اندازه وضعیت جسمانی شما دراماتیک می‌باشد. استفاده از مبلمان باعث می‌شود، انعطاف پذیری در ناحیه پشت زانو و همچنین فیله کمر بسیار کاهش بیابد و این موضوع بستری برای ایجاد دیسک در کمر شما شود.

به جرعت می‌توان گفت اکثر متخصصانی که بیماران ستون فقراتی را توصیه به نشستن بر روی مبلمان می‌کنند، در حال سوء استفاده از موقعیت شغلی خود می‌باشند.

اکثر آن ها از نهادهای خصوصی نیز هزینه‌های هنگفتی دریافت کرده‌اند تا مبلمان خانگی را به مردم تبلیغ کنند. با وجود نفوذ زیاد حرف این متخصصان در بین مردم، اکثر افراد به سوی خرید مبلمان نیز هدایت شده‌اند. ولی با کمی تحقیق خواهید فهمید که پشتی‌ سنتی نه تنها مشکلی برای کمر و زانو ایجاد نمی کنند بلکه باعث بهبودی آن نیز می‌شوند.

 

 

شما می‌توانید با استفاده از یک تشک و یک پشتی سنتی یک جای راحتی را برای خود آماده کنید. و به جای استفاده از مبلمان خشک و سفت از این پشتی‌های نرم نیز استفاده کنید. با توجه به هزینه‌های هنگفت این مبلمان و خرابی زود هنگام، خرید این وسایل به طور کلی توصیه نمی‌شود.

در برخی فرهنگ‌ها مبلمان مخصوصا ادارات و دفاتر می‌باشد و جای آن در خانه نمی‌باشد. اگر کمی به افراد چینی دقت کنید خواهید دید که از مبلمان برای استراحت و نشستن به ندرت استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های افراد چینی آن است که به موضوع سلامتی ستون فقرات خود بسیار اهمیت می‌دهند. همانطور که گفته شد آن‌ها به ندرت از مبلمان در خانه‌های خود استفاده می‌کنند.